Zimą zadbaj o układ hamulcowy

2021-11-10

Jesienna wymiana opon na zimowe to dobra okoliczność, by przy okazji sprawdzić stan techniczny naszego samochodu. Warto skupić się na układzie hamulcowym, który jest jednym z kluczowych systemów, mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Kontrola układu hamulcowego przed zimą

Nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z tego, że nawet niewielkie pogorszenie jakości pracy układu hamulcowego, natychmiast przekłada się na wydłużenie drogi hamowania – tym większe z im większą prędkością się poruszamy. Każdy z nas, kto miał w życiu stykową sytuację, w której o uniknięciu wypadku decydowały centymetry, jest w stanie wyobrazić sobie, jak ważna jest to kwestia.
Mokra lub oblodzona nawierzchnia, sypki śnieg, szybko zapadający zmrok i późno wstające słońce. Sprawne hamulce to priorytet szczególnie w okresie zimowym, gdy sytuacje drogowe częściej zmuszają nas do wciskania pedału hamowania. Co zatem zrobić, by upewnić się, że nasz układ hamulcowy jest w idealnym stanie? Wybrać się do warsztatu. W okresie jesienno-zimowym, dla oszczędności czasu, zlecenie sprawdzenia hamulców można połączyć z sezonową wymianą opon na zimowe. Pamiętajmy wówczas, by wybrać warsztat, który świadczy obie te usługi na wysokim poziomie.

Przegląd układu hamulcowego – co powinien zawierać?

Profesjonalne sprawdzenie sprawności układu hamulcowego powinno odbywać się co najmniej raz do roku lub co 15 tys. km i polegać na dokładnej weryfikacji kluczowych podzespołów. W pierwszej kolejności mechanik sprawdza zwykle stan klocków i szczęk hamulcowych (jeżeli występują w danym aucie). Grubość klocków mniejsza niż 3 mm jest sygnałem do ich wymiany na nowe. Dobry warsztat przeprowadzi także dokładną – nie tylko optyczną pod kątem pęknięć czy wyszczerbień - weryfikację stanu tarcz hamulcowych. Sprawdzi ich bicie za pomocą czujnika zegarowego, jak i przeprowadzi pomiar zużycia tarczy. Jeżeli konieczna okaże się wymiana tarcz na nowe, należy wymienić także klocki hamulcowe – nawet jeżeli poprzedni komplet nie był jeszcze zużyty. Klocki w trakcie eksploatacji dopasowują się do kształtu tarcz, przez co zestawienie ich z nową tarczą może spowodować przedwczesne zużycie obu elementów.
Kolejnym podzespołem, który powinien zostać poddany kontroli są zaciski hamulcowe. Mechanicy sprawdzają, czy odpowiednio reagują one na wciśnięcie pedału hamulca i czy z odpowiednią siłą dociskają klocki do tarcz. By dokładnie zaobserwować, czy wszystkie tłoczki zacisków działają sprawnie, konieczne jest uprzednie oczyszczenie zacisków z brudu i pyłu hamulcowego. Jeżeli zacisk jest niesprawny, często istnieje możliwość jego naprawy. W skrajnych wypadkach zablokowania zacisku konieczna może okazać się jednak wymiana na nowy element.
Podczas kontroli układu hamulcowego nie możemy zapominać o hamulcu ręcznym. Warto sprawdzić napięcie linek oraz stan ich obudowy. Jeżeli są one nieszczelne, istnieje ryzyko, że gromadząca się w nich woda zablokuje hamulec ręczny w czasie mrozu.

Płyn hamulcowy – niedoceniany element układu hamulcowego

Równie ważnym, a często pomijanym podczas rutynowych kontroli elementem układu hamulcowego jest płyn hamulcowy. Pełni on niezwykle ważną funkcję w systemie, jaką jest transfer siły z pedału hamulca, za pośrednictwem przewodów hamulcowych, aż do klocków. Płyn hamulcowy nie powinien być nigdy doprowadzony do wrzenia, gdyż wówczas może dojść do blokady układu hamulcowego. Właśnie dlatego tak istotna jest jego regularna wymiana.

Wraz z czasem eksploatacji, płyn hamulcowy jest narażony na utratę swoich podstawowych parametrów. Jest bowiem higroskopijny, czyli podatny na wchłanianie wody z otoczenia. Mimo że teoretycznie układ hamulcowy jest układem zamkniętym, wilgoć jest w stanie przedostać się do niego w miejscach styku pomiędzy elementami lub przez przewody elastyczne, które z czasem stają się nieszczelne.

Mechanicy przeprowadzający kontrolę układu hamulcowego powinni kierować się zaleceniami producenta samochodu co do klasy płynu jak i interwałów jego wymiany. Zwykle wymiany powinno dokonywać się co 2 lub 3 lata albo wcześniej, jeżeli pojazd jest intensywnie eksploatowany.
Po wymianie elementów układu hamulcowego, jak i płynu, konieczne jest przeprowadzenie odpowietrzenia układu. W przypadku niektórych pojazdów, fakt przeprowadzenia inspekcji serwisowej trzeba zapisać w komputerze pokładowym pojazdu.

Wymień opony i przy okazji sprawdź hamulce

Gdzie dokonać zimowego przeglądu układu hamulcowego? Zapraszamy do Auto Serwis Paczkowo, autoryzowanego partnera sieci Bosch Car Service. Posiada on odpowiednie wyposażenie zarówno do profesjonalnej obsługi ogumienia, jak i wszelkiego typu napraw mechanicznych.

UMÓW WIZYTĘ W NASZYM SERWISIE
SKONTAKTUJ SIĘ
Napisz Zadzwoń