Problem z klimatyzacją w samochodzie. 5 potencjalnych usterek.

2022-06-20

Układ klimatyzacji jest jednym z najbardziej podatnych na awarie systemów w pojeździe. Wystarczy drobna usterka, by przyjemny w letnie dni chłód przestał być dostarczany przez kratki wentylacyjne pojazdu. Co jest przyczyną niesprawności klimatyzacji? Może być przynajmniej kilka powodów, oto najczęstsze z nich.

Awaria klimatyzacji w pojeździe – co robić?

Wielu kierowców używa układu klimatyzacji w swoich pojazdach tylko w ciepłe, letnie dni. Niestety często właśnie wtedy dowiadują się o awarii układu, który nie jest w stanie schłodzić wnętrza w takim stopniu jak powinien. Co wówczas zrobić? Samodzielna diagnostyka, a tym bardziej demontaż elementów może być trudny. Poza tym, np. w przypadku ubytku czynnika, konieczne może okazać się jego uzupełnienie, do którego niezbędna jest specjalna maszyna. Najlepiej zatem udać się do warsztatu, specjalizującego się w obsłudze układu klimatyzacji.

5 potencjalnych usterek układu klimatyzacji

Poniżej przedstawiamy najczęściej spotykane usterki klimatyzacji, z którymi mierzą się warsztaty samochodowe w Polsce. Niektóre z nich wymagają przeprowadzenia prostej czynności serwisowej, inne poważnej i kosztownej naprawy powiązanej z wymianą elementów.

1. Niedobór czynnika chłodniczego w układzie

Obniżenie jakości pracy układu klimatyzacji bywa stopniowe. Kierowca czasem nie zdaje sobie sprawy z tego faktu, zwłaszcza jeżeli korzysta z „klimy” tylko od czasu do czasu. W pewnym momencie, ilość zimnego powietrza płynącego z nawiewu jest już na tyle niewielka, że układ nie jest w stanie schłodzić wnętrza. Często właśnie dopiero wtedy właściciel pojazdu decyduje się na wizytę w serwisie.
To błąd, gdyż układ klimatyzacji powinno się serwisować regularnie – sprawdzać poziom czynnika chłodniczego oraz dokonywać czyszczenia i odgrzybienia kanałów układu. Specjaliści twierdzą, że nawet w szczelnych układach klimatyzacji może występować samoczynny ubytek czynnika chłodniczego na poziomie do nawet 20%. W układzie nieserwisowanym od kilku lat może zatem po prostu wystąpić niedobór czynnika. Uzupełnienie go za pomocą urządzenia do obsługi klimatyzacji przywróci wówczas sprawność układu.

2. Nieszczelność w układzie klimatyzacji

Nieco gorszym scenariuszem z punktu widzenia właściciela auta jest brak czynnika chłodzącego w układzie, jednak powiązany nie z jego naturalnym ubytkiem, lecz nieszczelnością. Niestety wystarczy drobna luka w jednym z elementów układu klimatyzacji by lotny czynnik znalazł drogę ujścia. Należy wówczas przeprowadzić oględziny układu, by zlokalizować nieszczelność. Jeżeli uszkodzenie nie jest na tyle duże, by można było je zauważyć gołym okiem lub usłyszeć charakterystyczne syczenie podczas pracy układu, niezbędne może okazać się podanie tzw. kontrastu do układu. Specjalny barwnik pokaże nam miejsce wycieku, kiedy przyświecimy na nie lampą UV. Nieszczelność znajdziemy najczęściej w chłodnicy klimatyzacji lub przewodach przyłączeniowych. Element posiadający lukę trzeba wymienić na nowy.

3. Awaria chłodnicy klimatyzacji

Chłodnica klimatyzacji (zwana także skraplaczem) jest szczególnie podatna na uszkodzenia ze względu na swoją lokalizację. Jest umieszczona z przodu samochodu i chłodzona pędem powietrza oraz przez specjalny wentylator. Często uderzają w nią drobinki piasku, sól drogowa, owady lub inne cząsteczki, powodujące zabrudzenia. Brud pogarsza jakość działania chłodnicy, może prowadzić także do występowania korozji. Słabo schładzająca czynnik chłodnica wpływa na zwiększenie ciśnienia w układzie, które jest niebezpieczne dla innych jego elementów. Zabrudzenie chłodnicy, jej korozja lub nagły kontakt z ostrym elementem może doprowadzić do nieszczelności, przez którą wycieknie czynnik klimatyzacji. Wówczas niezbędna może okazać się wymiana chłodnicy na nową.

4. Uszkodzenie kompresora klimatyzacji

Kompresor (sprężarka klimatyzacji) to jeden z najważniejszych elementów układu klimatyzacji. Odpowiada za wprawianie w obieg czynnika chłodniczego, wymuszając jego przepływ za sprawą różnicy ciśnień. Kiedy ciśnienie w układzie jest zbyt wysokie (np. z powodu niewydolności chłodnicy), kompresor musi pracować pod dużym obciążeniem termicznym, co może prowadzić do jego zatarcia. Z tego samego powodu kompresor może zużyć się, pracując przy zbyt małej ilości czynnika chłodniczego w układzie. Inną przyczyną awarii kompresora są zanieczyszczenia wewnątrz układu – pochodzące np. ze zużywających się węży gumowych czy barwnika podanego w zbyt dużej ilości do układu w celach diagnostycznych. Zanieczyszczenia blokują przepływ czynnika chłodniczego i oleju do kompresora. Metodą naprawy kompresora jest jego wymiana na nowy. Element ten można jednak poddać profesjonalnej regeneracji, przywracając jego fabryczne parametry.

5. Zatkany zawór rozprężny

Zadaniem zaworu rozprężnego jest dozowanie i kontrola przepływu czynnika chłodniczego w układzie. Wszelkie zaburzenia w jego pracy przekładają się na jakość działania klimatyzacji w pojeździe oraz mogą być przyczyną awarii innych podzespołów (np. kompresora). Zawór rozprężny może zostać zatkany przez krążące w układzie klimatyzacji zanieczyszczenia. Mogą one prowadzić do opóźnień w jego pracy, skutkujących niewłaściwym dozowaniem czynnika lub w skrajnych wypadkach nawet do jego zablokowania w pozycji otwartej lub zamkniętej. Zawór rozprężny warto wymienić na nowy przy okazji wymiany kompresora klimatyzacji, po jego awarii spowodowanej obecnością zanieczyszczeń w układzie.

Gdzie naprawić klimatyzację samochodową?

Jeżeli zależy nam na kompleksowej diagnostyce układu klimatyzacji, możemy skorzystać z usług renomowanych warsztatów sieci Bosch Car Service. Przykładem może być warsztat Auto Serwis Paczkowo, posiadający odpowiednie wyposażenie do obsługi pojazdów pracujących zarówno na starym (R123a) jak i nowym czynniku klimatyzacji (R1234yf). Awarii klimatyzacji można jednak unikać, wykonując regularny przegląd układu, jego czyszczenie oraz uzupełnienie niedoborów czynnika. Taki przegląd warto zlecić warsztatowi wiosną – tuż przed sezonem intensywnego korzystania z klimatyzacji – lub jesienią. Pamiętajmy, że układ klimatyzacji przydaje się także jesienią i zimą – do osuszania powietrza w kabinie. Wykorzystywany przez cały rok jest regularnie smarowany, co zwiększa trwałość jego elementów.

Spis treści
Spis treści
UMÓW WIZYTĘ W NASZYM SERWISIE
SKONTAKTUJ SIĘ
Napisz Zadzwoń